ارسال پستی تمامی محصولات به سراسر ایران رایگان است.

خواص سنگ عقیق یمنی - گالری نقره مشهد

عقیق یمنی چیست؟ عقیق یمنی اصل چه رنگی است؟ تفاوت نگین عقیق سرخ با قهوه ای و دیگر رنگها در چیست؟ مقاله ای که مشاهده می‌کنید شامل معرفی کامل، نحوه نگهداری از سنگ عقیق یمنی و انگشتر آن، راه های تشخیص سنگ اصلی و تشخیص عقیق های بهسازی شده، انواع و خواص عقیق یمنی براساس احادیث معصومین و منابع علمی می باشد که به طور مفصل به آن اشاره شده است. برای آشنایی با خواص اعجاب انگیز این گوهر ارزشمند با نقره مشهد همراه باشید …

 

عقیق یمنی

عقیق یمنی چیست؟ معروفت ترین رنگ در اذهان عمومی رنگ سرخ نگین عقیق سرخ است که تقریبا اکثریت سنگ یمنی را با این رنگ می شناسند اما این گوهر دارای چندین رنگ متنوع نظیر کبود، یاسی، مشکی، پرتقالی، قهوه ای و … می باشد. در مورد عقیق یمنی یا همان yemen agate باید بگوییم که معادن آن از قدیمی ترین، باکیفیت ترین و بهترین معادن این گوهر در جهان محسوب می‌شوند.

در شرح این گوهر باید گفت که این سنگ با ارزش از کشور یمن استخراج میشود و کیفیت و برتری سنگی که از معادن یمن استخراج می شوند، در قیاس با دیگر معادن به مراتب بیشتر بوده و از قیمت بالاتری برخوردارند. خوب است بدانید که بدلیل خواص عقیق سرخ یمنی و دیگر انواع آن معمولا این گوهر خوش رنگ و زیبا، یک دست و کمیاب بوده و اکثر علاقه مندان به سنگ های قیمتی و کلکسیونى، از میان انواع مختلف آن معمولا به دلیل زیبایی و خواص سنگ عقیق یمنی سرخ و قهوه ای را انتخاب میکنند. البته بایستی توجه نمود که انواع دیگر این گوهر نظیر خراسانی، برزیلی و … نیز در این بین جایگاه خاص خودشان را دارند و بی ارزش نیستند. این نگین را با عناوینی نظیر یمن، یمانی و… نیز می‌شناسند.

در کشور ما، ایران بیشترین کاربرد و استفاده از عقیق یمنی در ساخت زیورآلات و جواهراتی نظیر انگشتر و گردن آویز می‌باشد. به دلیل احادیث، توصیه ها و روایات فراوانی که در دین اسلام در مورد استحباب و ثواب استفاده از عقیق یمانی وجود دارد، استفاده و کاربرد سنگی که منشا و مبدا استخراج آن کشور یمن می‌باشد در ایران و همچنین مسلمانان سایر کشورهای دیگر طرفداران زیادی دارد که در ادامه به طور کامل به آن خواهیم پرداخت. البته این اقبال در خصوص خواص سنگ عقیق یمنی قهوه ای (جزع یمانی) و سرخ از قدیم وجود داشته چنانچه که امیر معزی در این خصوص و در یکی از اشعار خود می‌فرماید :
می به رنگ عقیق یمن که چون ز قدح
دهد فروغ که گویی ستاره یمن است

 

مشخصات

  • سختی سنگ عقیق یمنی  ٧ _ ۶/۵ می‌باشد.
  • عقیق یمنی اصل چه رنگی است؟ پرتقالی، قرمز (سنگ عقیق سرخ معروف ترین رنگ ان است)، قرمز مایل به قهوه ای، قهوه ای، جگری (کبدی)، کرمی مایل به زرد، کبود، سوسنی، عسلی و سیاه
  • از نوع دانه ریز کوارتز است.
  • دارای شفافیت کم تا زیاد.
  • دارای وزن مخصوص در حدود 2.6
  • از قدیم قبایل و ملل کهن در نقاط مختلف جهان، این گوهر ار مقدس و با ارزشی  می‌دانستند و به همین علت آن را از خود دور نمی‌کردند آن‌ها بر این باور بودند که این نگین در برابر حوادث و بلایا از آنها محافظت می‌کند.

خواص عقیق سرخ یمنی در احادیث

دلیل اهمیت استفاده از عقیق یمنی چیست؟ مهم ترین روایات در مورد خواص سنگ عقیق یمنی چیست؟ در احادیث به استفاده از خواص انگشتر عقیق یمنی و خواص سنگ عقیق یمنی قهوه ای بسیار توصیه شده است که با مطالعه آنها میتوانیم به جواب سوالات مطرح شده دست یابیم:
۱- در روایتی از حضرت محمّد (ص) درمورد این سنگ میخوانیم: در شب معراج که به آسمان ها سفر کردم (به عرش رفتم) به درجه ای رسیدم که نزدیکتر از آن به مرتبه ربوبیّت، ممکن و تصور پذیر نیست. پس خداوند در آنجا با من در میان دو کوه از عقیق سخن گفت. (الشیعه فی احادیث الفریقین، ص ١۶٨)
۲- زیاد قندى از امام موسی کاظم، از پدران بزرگوارش (ع) از حسین بن على (ع) روایتی در باره خواص سنگ عقیق یمنی و همچنین خواص انگشتر عقیق یمنی و به همراه داشتن آن نقل کرده است که فرمود: هنگامى که خداوند، موسى بن عمران را آفرید و در طور سینا با او سخن گفت، بر زمین نظرى افکند و از نور روى خود عقیق را آفرید، سپس در آن زمان فرمود: بحقّ خودم بر خود لازم کردم که کسى را که (انگشتر) عقیق دست داشته باشد، به آتش جهنم عذاب نکنم به شرط آن که على (ع) را دوست داشته باشد.
۳- امام صادق علیه السلام در روایتی از فواید و خواص عقیق فرموده اند که خداوند دستی که برای دعا کردن به درگاهش بلند می شود دوست دارد با این انگشتر باشد. ( مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ /۹۱ )
۴- درباب فضیلت و خواص عقیق یمنی ذکر این مورد جالب توجه است که روزی جبرئیل به نزد پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) آمد و فرمود:
«یا محمد ربّی یقرؤک السّلام و یقول لک: البس خاتمک بیمینک و اجعل فصّه عقیقاً و قل لابن عمّک یلبس خاتمه بیمینه و یجعل فصّه عقیقاً…
ای محمد! پروردگارم به تو سلام می رساند و می فرماید: انگشترت را در دست راست کن و سنگ آن را عقیق بگذار و به پسر عمویت (علی (ع)) نیز بگو انگشترش را در دست راست بگذارد و برای آن نگین عقیق قرار دهد». این یکی از مهمترین و با ارزش ترین خواص انگشتر عقیق یمنی است که در روایات به آن اشاره شده است.
سپس علی (ع) درباره این سنگ سوال می فرمایند و حضرت محمد (ص) فرمایند: «کوهی است در یمن».

 

۵- امام صادق (ع) فرمودند: دوست دارم هر مومنی پنج انگشتر در دست داشته باشد، عقیق بابت دفع و دوری  از فقر، فیروزه بابت گشایش در امور، یاقوت برای دفع پریشانی، حدید بابت پیروزی بر دشمنان، درنجف برای آسان شدن امور
۶- از دیگر روایات نقل شده درباره خواص عقیق یمنی این است که حضرت امیر المؤمنین (ع) چهار انگشتر در دست می کردند، انگشتر یاقوت برای شرافت و زیبایی آن، فیروزه برای پیروزی و یاریش، حدید صینی برای قوتش و انگشتر عقیق یمنی برای محافظت و دفع دشمنان و بلاها که از خواص انگشتر عقیق یمنی هستند.
۷- در حدیث صحیح از حضرت علی بن موسی الرضا (ع) آمده که این گوهر فقر و تنگدستی را برطرف می‌کند و در دست کردن آن، نفاق را از بین می‌برد.
۸- امام رضا (ع) نیز در مورد خواص انگشتر عقیق یمنی فرمودنده اند هرکه قرعه به این انگشتر بزند، بهره او بهتر و کامل تر بیرون می آید.
۹- در روایتی معتبر از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است که انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و هرکس که این انگشتر در دست داشته باشد، امید است که عاقبش به خیر و نیکی باشد. (کتاب حلیه المتقین از علامه محمد باقر بن محمد تقی مجلسی)
۱۰- همچنین امام صادق علیه السلام درباره خواص عقیق یمنی فرموده اند که حرز در سفر است و دست کردن انگشتر آن در زمان سفر، انسان را از آسیب های سفر حفظ می‌کند و مصون می دارد. ( کافی ۶ / ۴۷۰ ، الامان ص ۵۲ ، وسائل ۵ / ۸۹ ، و ۹۰ )
۱۱- امیر مومنان علی علیه السلام از خواص سنگ عقیق یمنی می فرمایند : شخصی که انگشتر عقیق در دست دارد و دو رکعت نماز با آن بجا آورد، ثواب آن دو رکعت، برابر است با هزار رکعت نمازی که بدون آن خوانده شود. ( اعلام الدین ص ۳۹۳ ، بحارالانوار : ۸۰ / ۱۸۷ ، عده الداعی ص ۱۳۰ ، وسائل الشیعه ۵ )

خواص معنوی عقیق

۱- یکی از خواص سنگ عقیق یمنی همراه داشتن آن فقر را دور می‌کند از بین می برد.
۲- باعث  فراخی و زیادی رزق و روزی می شود.
۳- دفع بلا، در برابر حوادث و خطرات که از صاحب آن محافظت می کند.
۴- برای محافظت از چشم زخم توصیه شده است.
۵- ترس را از بین می‌برد و شجاعت را برای صاحبش به ارمغان می آورد.
۶- سنگ عقیق باعث خوش شانسی و خوش اقبالی فرد استفاده کننده از آن نیز می‌باشد

خواص عقیق برای بدن

۱- برای درمان بیماری های دستگاه گوارش بسیار مفید است.
۲- دیگر خاصیت از خواص سنگ عقیق اصل این است که همراه داشتن آن برای دردهای استخوانی به خصوص کمر درد مفید است.
۳- برای جلوگیری از خونریزی های شدید  به خصوص برای بانوان توصیه می شود.
۴- این سنگ بسیار پر انرژی می‌باشد و برای ناراحتی های روحی و بر طرف شدن غم و اندوه مفید است و همینطور آرامش بخش و باعث نشاط و شادی است.
۵- این سنگ همچنین برای درمان بیماری های پوستی از جمله آکنه استفاده می‌شود. برای این کار باید سنگ را در بالای پوست قرار داده و برای مدت زمان چند دقیقه بصورت دایره وار حرکت دهید.
۶- در زمان خستگی و کوفتگی چشم ها می توانید از تکه‌ای از این سنگ بر روی چشم‌هایتان به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در روز استفاده کنید.
۷- درباره خواص عقیق یمنی که در انگشتر و گردنبند عقیق یمنی به کار می رود و به طور کلی، انواع آن باید به این موضوع اشاره کرد که این سنگ برای درمان بیماری های کمر درد ، پا درد ، استخوان درد و همنطور دردهای ماهیچه ای مناسب و مفید است. چرا که حرکت فوق العاده ی آن باعث شده که مدارات  شفابخش را به سمت خود جذب کرده و تشکیل یک انرژی شفابخش بسیار قوی دهد. شما می توانید با کمی تمرکز و دقت، امواج ساطع شده از این سنگ را به رنگ سبز ببینید. این انرژی در نوع قرمز همیشه به رنگ سبز است.

  • نظرات
شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
افزودن نظر جدید
برگشت به بالا
×
گفتگوی آنلاین در واتساپ
برای شروع گفتگو کلیک کنید.